F-250 Super Duty
Denna generation av Ford F-250 Super Duty, introducerad 1999 och sträckte sig fram till 2007. markerade en betydande uppgradering från föregående F-250-modeller och visade tydligt Fords åtagande att leverera en Pick-up som kunde ta itu med de alltmer krävande uppgifterna i modern arbetskraft. Ford F-250 Super Duty tillhör den så kallade "Super Duty"-serien, vilket innebär att den är designad för mycket tunga arbetsuppgifter. Denna generation av F-250 erbjöd flera motoralternativ, inklusive en 5.4L Triton V8, en 6.8L V10, och den mycket populära 7.3L Power Stroke V8 turbodiesel, som senare ersattes av en 6.0L Power Stroke V8 turbodiesel 2003. Kunden kunde välja mellan en manuell ZF 6-växlad växellåda eller en automatiserad 4-växlad växellåda. F-250 utnyttjade en helt ny ramkonstruktion, som var 29 procent styvare än den tidigare designen, vilket gav bättre dragkapacitet och hållbarhet. Denna generation introducerade också större bromsar för bättre stoppkapacitet, vilket är kritiskt när man drar tunga laster. Även om Super Duty-serien primärt fokuserade på prestanda och kapacitet, erbjöd F-250 också en bekväm interiör med uppgraderingar i Limited och Lariat utrustningsnivåer, inklusive läderklädsel och avancerade ljudsystem. Dessutom inkluderade F-250 dubbla krockkuddar fram som standard och erbjöd bromskivor fram och bak med ABS som ett alternativ. Denna generation av F-250 Super Duty kombinerade kraft, hållbarhet och innovativ teknik för att ge användarna en pålitlig arbetsmaskin som kunde hantera allt från byggplatser till bondgårdar till fritidsaktiviteter. Det är ingen överraskning att dessa fordon fortfarande ses på vägarna idag, vilket vittnar om deras långvariga kvalitet och robusthet.